Therapie‎ > ‎

Regressietherapie

Regressie is teruggaan naar een moment of periode in het verleden waarin je het moeilijk had. Bijvoorbeeld tijdens een slechte relatie, in je jeugd, tot zelfs je geboorte en de tijd in de baarmoeder.

Nadat we samen bepaald hebben waar we aan gaan werken, ga je onder begeleiding terug naar het belangrijkste moment, toen de pijn begon of het ergst was. Naar het verdriet, de angst, de schok. Je ervaart de emoties opnieuw en gaat beter begrijpen wat er is gebeurd. Het kan ook zijn dat je de emoties voor het eerst ervaart, omdat je ze voor die tijd uit overlevingsdrang hebt onderdrukt. Dat kan de oorzaak zijn van buikpijn, hoofdpijn, maagpijn, zweverigheid, misselijkheid en andere klachten.

De emoties weer doormaken en de context beter begrijpen, helpt je om te helen. Vaak voel je je daarna opgelucht en ‘schoon’. Pijn en angst verminderen en je bent in staat om een nieuwe start te maken. Soms zijn een paar sessies nodig. Begrijpen waarom je als kind zo gereageerd hebt is even belangrijk als de emotionele herbeleving.

Met regressietherapie kun je ook teruggaan naar de tijd vóór je in de baarmoeder zat. Dit onderdeel van regressietherapie heet reïncarnatietherapie. Je komt dan tijdens de regressie in de tijd tussen verschillende levens terecht en uiteindelijk in een vorig leven. Het kan ook gebeuren dat iemand tijdens een regressie spontaan in een vorig leven terechtkomt. De persoon in regressie voelt dan zelf dat het gaat om gebeurtenissen die niet in dit leven hebben plaatsgevonden.